Frankrijk, het was weer geweldig!

De scholen zijn alweer een lange tijd geleden begonnen en de volgende vakantie dient zich alweer aan. Onze vakantie in Frankrijk lijkt alweer een eeuwigheid geleden, deze vakantie was weer zo leuk dat ik daar natuurlijk nog een blog over wil schrijven. Dat ik dit pas zo laat schrijf heeft te maken met het feit dat mijn vader is overleden en ik dus met andere dingen bezig ben geweest.

Zoals velen van jullie wel weten is Frankrijk mijn favoriete vakantieland. Dit land heeft wat mij betreft alles wat ik nodig heb om een mooie vakantie te hebben, bergen, meren, rivieren, een prachtige zee en schitterende stadjes. Geen moeilijk keuze om ook dit jaar weer, naar dezelfde camping op vakantie te gaan. Onze reis ging voor de derde keer naar Castellane, bij de Gorges du Veron in de Provence, naar camping Domaine du Verdon.

We hadden en ingerichte tent gehuurd, kamperen, maar dan wel op een luxe manier: met bedden, een koelkast, een fornuis en genoeg ruimte. dsc_0363Prima te doen dus. ’s Nachts zijn we vertrokken en we hebben een goede reis gehad. Aangekomen kregen we onze plaats aangewezen en we hadden een schitterende plek, met voldoende schaduw, met genoeg privacy. Dochter werd al snel vriendinnen met het overbuurmeisje waar ze bijna de hele vakantie leuk mee heeft kunnen spelen.

Uiteraard hebben we ook veel ondernomen. Ik zou namelijk nooit een vakantie kunnen hebben waar ik twee weken lang alleen maar op de camping aan het zwembad lig.dsc_0188 Ik heb behoefte aan toeren en schitterende dorpjes te bezoeken en vooral kijken wat de omgeving allemaal te bieden heeft. Dat toeren hebben we dan ook zeker gedaan en we kwamen het prachtig middeleeuws dorpje Colmars tegen, een heuse rodelbaan waar we vanaf sjeesden. dsc_0215Toen we iets verder reden kwamen we in de Alpen terecht bij Val d’Allos waar schitterende bergen waren waar we konden genieten van een overweldigend uitzicht.

Uiteraard zijn we ook dit jaar weer naar de Middellandse Zee geweest. Normaal gingen we altijd naar Cannes, maar omdat ik veel goed had gelezen over Antibes wilde ik daar graag naar toe. Hadden we dat maar niet gegaan, soms is vasthouden aan oude gewoontes echt zo slecht nog niet. We vertrokken naar het zuiden (wat sowieso al een schitterende route is) en kwamen aan in Antibes, we vonden een parkeerplek en gingen op zoek naar een mooi stuk strand. Dat was er dus nauwelijks op de plek waar wij waren. Er waren maar kleine stukjes strand en het was druk.dsc_0391 Na een tijdje vonden we een plek waar het minder druk was en we onze handdoeken in het zand konden leggen. Twee uur lang hebben we het zalig gehad. Het was heerlijk weer en zelfs het zeewater was warm. Echter na een paar uur was het gedaan met de pret. En of andere Fransman in een pak kwam vragen of we bij het hotel verbleven dat achter ons lag. Dat deden we dus niet. Wat bleek, we lagen op een privéstrand en moesten weg. Kun je tegen je dochter zeggen dat we moesten gaan omdat we hier niet mochten liggen. Gelukkig pakte zij het goed op en ik geloof dat ik er meer moeite mee had dat we moesten gaan dan zij. Omdat er verder nergens plek was en het al wat later werd besloten we via de McDonalds weer terug te rijden naar de camping. Volgende keer dus weer naar Cannes, naar ons vaste strand!

In Castellane ligt boven op de berg een kerkje, dit is een bedevaartskerkje waar ook tochten naar toe gaan. Vanaf deze kerk heb je een schitterend uitzicht over het dorp en de bergen. dsc_0318Ondanks dat het een lange klim zou gaan worden, besloten we de benen van dochterlief te testen door naar boven te gaan. Onderweg werd de lijdensweg van Jezus afgebeeld en hoewel wij niet gelovig zijn hebben we bij iedere afbeelding stil gestaan om dochter hier over te vertellen. Zij vond het een geweldig verhaal en het maakte de weg naar boven nét iets makkelijker. We kwamen, moe, bezweet maar voldaan boven en werden inderdaad beloond met een schitterend uitzicht. En wat waren wij trots op dochter dat dit haar gelukt was. In de kerk staken we nog een kaarsje aan, voor opa zei dochter nog, niet wetende dat hij dit erg nodig had.

Uiteraard hebben we nog meer gedaan, dorpjes bezocht, gezwommen in een prachtig meer en het zwembad, met een band over de wilde rivier gegaan, gespeeld en nog veel meer. De twee weken vlogen om en we hebben het geweldig gehad. Of we volgend jaar weer naar dezelfde plek gaan? Ik denk het niet. Manlief zei al dat de foto’s allemaal een beetje hetzelfde werden en tja dat kan natuurlijk niet. Dus wie weet vind je ons volgend jaar wel in Toscane.

Liefs Miertje

Ben jij dit jaar ook op vakantie geweest? Waar ben je dan naar toe geweest en hoe was het?

One thought on “Frankrijk, het was weer geweldig!