Recensie “JikkePikke komt er wel”. Mét winactie!

Vandaag is het Wereld Autisme Dag en de Internationale dag van het kinderboek. Ons leek dit een uitgelezen kans om deze twee dagen samen te voegen tot één. Wij vinden het belangrijk dat iedereen, dus ook kinderen, weten wat het is om autisme te hebben. Van Epo uitgeverij hebben wij een schitterend kinderboek gekregen die we mogen recenseren en een om weg te geven! Maar daarover later meer.

“JikkePikke komt er wel” gaat over een jongen van acht jaar met bruine krullen. Jikke wordt ook wel Jikke Pikke genoemd door pestkoppen.  Dat komt omdat Jikke een beetje anders is dan andere kinderen, Jikke heeft autisme.

In het  boek wordt in verschillende hoofdstukken over het leven van Jikke verteld.jikke Een leven zoals vele kinderen van acht jaar hebben, alleen  ervaart Jikke sommige dingen net wat anders dan anderen. Jikke zit op een speciale school met kleinere klassen wat voor hem een stuk fijner is en waar hij beter kan opletten. Wanneer er een nieuw meisje in de klas komt is dat heel erg spannend. Ook het meisje heeft autisme en vindt het heel erg spannend want alles is nieuw.

Zo zie je In het verhaal dat Jikkie met allemaal hele normale dingen te maken krijgt. Hij gaat ook naar zwemles, naar een feestje, naar de tandarts en helaas gaat Jikkes konijn dood.

Jikkepikke komt er wel” is een boek bedoeld voor kinderen van 8 tot 10 jaar en de verhalen zijn op een leuke, grappige en herkenbare manier geschreven waardoor het echt leuk is om te lezen. Het extra’s van het boek is dat er na ieder verhaal wordt er feitelijk  ingegaan op hoe een situatie is voor iemand met autisme. Bijvoorbeeld het overlijden van een konijn is voor iemand met autisme. Want Hoe het komt dat iemand met autisme anders reageert op het overlijden dan iemand zonder autisme. Dit wordt op een dusdanige manier geschreven dat het voor 8 tot 10 jarigen heel goed te begrijpen is. En is toch prachtig als het begrip voor kinderen onder elkaar op zo een manier wordt bevordert.

In het nawoord staat vermeld dat iedereen die geboren20160402_113115 is met een stoornis in het autistische spectrum anders is en geen één hetzelfde. Het boek is dan ook geschreven voor alle Jikkes en voor iedereen die met een “Jikke” te maken heeft, zodat de Jikkes beter begrepen worden. Want zeg nou zelf, als we allemaal wat moeite doen om elkaar wat beter te begrijpen en lief te zijn voor elkaar, daar wordt de wereld toch alleen maar mooier van. En daarom zijn we des te blijer dat we een exemplaar weg mogen geven! Wil je het boek winnen, laat dan hier of op onze Facebookpagina een bericht achter.

“JikkePikke komt er wel” is geschreven door Renée Veenstra en is uitgegeven door EPO uitgeverij.

Het boek bevat 129 bladzijdes en kost €15,-.

Deze recensie is tot stand gekomen in samenwerking met EPO Uitgeverij