Bemoeien is mijn werk

Wanneer ik mensen vertel dat ik bij Bemoeizorg werk zie ik vaak grote vraagtekens boven hun hoofd verschijnen. Ik vertel dat ik werk met zorgwekkende zorgmijders, maar ook dan blijft het één groot vraagteken. Maar wat houdt mijn werk dan in en wat doe ik zoal op een dag? Ik zal jullie een kijkje geven in mijn werk bij Bemoeizorg.

Jullie snappen dat de foto’s die ik hier plaats niet van cliënten van ons zijn, maar van internet zijn overgenomen. Ik beschrijf tevens geen bestaande casussen, ook dit vanwege privacyredenen. Het zou immers erg vervelend zijn als een cliënt of (bekenden van een cliënt) (toevallig) mijn blog leest en zichzelf hierin herkent.


De functie die ik heb heet ambulant woonbegeleidster en daarnaast houd ik mij ook bezig met het juridische gedeelte, zoals uitkeringen aanvragen, bewindvoering aanvragen en dergelijke.

Iedereen kan bij ons een melding doen over iemand waar zij zich zorgen om maken en die iedere vorm van hulpverlening weigert. Bijvoorbeeld omdat iemand zijn woning totaal verwaarloost en psychisch niet in staat is voor zich zelf te zorgen en daardoor niet zijn problemen kan aanpakken. Of iemand die verslaafd is en daardoor vele problemen heeft veroorzaakt, zoals overlast, geen uitkering kunnen aanvragen en dergelijke. Indien wij weten dat iemand niet al in zorg is (en zorgmijdend) gaan wij er op af (altijd met z’n tweeën) en proberen wij contact te maken. Jullie kunnen je voorstellen dat niet iedereen het erg leuk vindt als er ineens vreemden aan je deur staan die zich eens even met je leven gaan bemoeien. Verrassend genoeg worden wij vaak toegelaten in de woning en mogen we (op het tempo van de cliënt) aan de slag gaan.

Sommige woningen waar wij komen zijn enorm verwaarloosd. Overal liggen lege blikken bier of flessen wijn, de vuilnis ligt verspreid over de hele vloer en reikt tot aan het plafond en dat in de hele woning. De geur die in deze woningen hangt kun je onmogelijk plezierig noemen en het is dan soms ook wel even slikken als je een woning binnenkomt.

Helaas komen we ook in situaties waarbij er dieren zijn betrokken, verwaarloosde dieren. Persoonlijk vind ik dat altijd erg moeilijk om te zien, vooral erg schrijnend omdat hun baasje niet voor de beestjes kan zorgen. De uitwerpselen liggen door de hele woning en de geur is dan ook niet te harden.

Wat wij proberen te doen is samen met de cliënt kijken waar hij hulp bij kan gebruiken en hoe wij dat samen kunnen gaan doen. Zo laten we wel eens een schoonmaakbedrijf komen om alles op te schonen, melden wij iemand aan bij verslavingszorg of bij een instelling voor geestelijke gezondheidszorg, gaan we samen met iemand naar de bewindvoerder om de financiën weer op de rails te krijgen, vragen wij thuiszorg aan en ga zo maar door.

Iedere stap die wij samen met een cliënt zetten is een stap in de goede richting en dat maakt dit werk onder andere zo leuk. Alleen al de woning in komen van iemand is een succes en alle verdere stappen geven een super gevoel! Ik vind dat ik een van de leukste banen heb die bestaan. Het is ontzettend veelzijdig; je bent altijd onderweg en komt bij mensen thuis en je ontmoet veel verschillende mensen, van jong tot oud, man en vrouw en ieder met zijn eigen uitdagingen.

En wanneer je na een tijd weer afscheid neemt van je cliënt, omdat deze de zorg krijgt die hij nodig heeft en hij zegt dat het erg fijn was dat mensen zich toch met hem gingen bemoeien, weet ik dat we weer goed werk hebben verricht.

Liefs Miertje

4 thoughts on “Bemoeien is mijn werk

  1. Petje af voor jou dat je dit werk doet! Mijn vriend zou graag dergelijk werk doen, begeleiding bieden bij mensen met problemen zeg maar. Hij is alleen niet opgeleid voor dit werk en is kostwinner hier thuis dus best moeilijk om een opleiding en meteen ook betaald werk hierin te vinden.

    Like

  2. Pingback: Vaarwel blauwe envelop | koetjeskalfjesenmeer

  3. Pingback: Serious Request, zin of onzin? | koetjeskalfjesenmeer

Plaats een reactie